HedenHaags / KABK project

De veranderende stad door de ogen van kunstenaars

De werken van de oude meesters worden zij aan zij getoond met werk van studenten van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. Zij lieten zich inspireren door dezelfde drie thema’s en kijken met behulp van moderne middelen - zoals geluidskunst, maquettes en video-installaties - op geheel eigen manier naar de stad. Te zien en te horen zijn onder andere: de stadse vogelgeluiden geregistreerd door Naomi Rossignol, de vogelvlucht fotografie van Ann Press, de Ultra Korte Verhalen van Stan Weessie en een maquette van een nieuw Koninklijk Paleis van Rick Mouwen, winnaar van de Bachelor Department Award 2017.

DE GESELECTEERDE WERKEN:

Ann Press
Following Birds, 2017

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag

Vergeleken met het Den Haag van H.W. Mesdag hebben grote stukken natuur plaatsgemaakt voor hoge, grijze gebouwen. Toch maakt de natuur nog steeds een belangrijk onderdeel uit van de stad. Volg de vogels eens en kijk hoe zij zich bewegen door Den Haag. Automatisch gaat je blik omhoog, naar de lucht. De lucht is onveranderd gebleven en nog even imposant als toen Mesdag hem schilderde. Door de vogels te bestuderen kun je een ander deel van de stad ontdekken; de daken, silhouetten van gevels, goten en boomtoppen.

Naomi Rossignol
Birds in cities, colors of sounds, 2017

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag

Het brommen van auto’s, het belletje van de tram en de stem van een marktkoopman die zijn waren aanprijst: allemaal geluiden die te horen zijn in Den Haag. Ondanks de drukte in de stad zijn er op veel plekken ook kwetterende vogels te horen. Vooral de schelle, krijsende roep van meeuwen komt overal bovenuit. In de vroege ochtend, wanneer de stad nog slaapt, zijn de vogels actief en luid aan het zingen. Wanneer de stad wakker wordt en het verkeer op gang komt, verandert het geluid van de vogels. In de avond wordt het geluid van de vogels vermengd met straatmuzikanten of dreunende uitgaansmuziek.

Deepali Pahwa
Rhythm of Solids, 2017

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag

In het werk van Deepali Pahwa zien we Den Haag vanuit het raam van een tram, waarbij beelden door elkaar heen lopen of reflecteren. Den Haag lijkt daardoor te bewegen, zelfs wanneer je stil staat. Het vormt een continu ritme van de ene ruimte naar de andere, van straten naar parken, van afgelegen lanen tot aan drukke winkelstraten. Net als Arntzenius heeft Deepali de weerspiegeling van de stad vastgelegd in een ritme dat twee parallelle werelden met elkaar verbindt.

Joyce Edel
Haagse geluiden, 2017

De Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag

Wanneer je geblinddoekt door de stad loopt, vallen geluiden ineens veel meer op. Het geraas van auto’s die langsrijden, de stemmen van vreemden onderweg naar hun bestemming. Geluid is overal om je heen en is een essentieel onderdeel van de stad. Joyce Edel stelt zich de vraag hoe je Den Haag aan de hand van geluid kunt representeren: hoe klinkt het Binnenhof of de Haagse markt? Zijn de geluiden van Den Haag anders dan van andere grote steden?

Cristina Palicari
The invisible city of the Hague, 2017

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag

Cristina Palicari: “Wanneer mij gevraagd werd hoe ik Den Haag zie, komen de woorden “leeg” en “eenzaam” in mij op. Sinds ik hier naar toe ben verhuisd, blijven deze twee woorden mij als een geest achtervolgen. Ik heb het gevoel dat ik iets mis”. Niet iedereen ervaart Den Haag als een prettige stad. Ruim de helft van de Haagse jongeren en 12.000 inwoners van de stad tussen de 20 en de 55 jaar voelt zich eenzaam. Vaak wordt de oorzaak gezocht in het gebruik van smartphones, social media en televisie waardoor fysieke sociale contacten afnemen.

Rick Mouwen
Het paleis voor de koning, 2017

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag

Den Haag is de hofstad van Nederland en onlosmakelijk met het koningshuis verbonden. Paleis Noordeinde is het werkpaleis van de koning en is gelegen in het centrum van Den Haag. Hoewel de koning en de koningin nu nog in Wassenaar wonen, is het de bedoeling dat zij gaan verhuizen naar Paleis Huis ten Bosch aan de rand van Den Haag. Beide paleizen zijn een overblijfsel uit een tijd waarin het gewoon was om als monarch macht en rijkdom uit te stralen. Hoe zou het paleis van een koning eruit zien wanneer het nu gebouwd zou worden? Rick Mouwen heeft de koninklijke familie bekeken als film personages die verschillende rollen spelen. Aan de hand van deze verschillende rollen heeft hij een nieuw paleis voor de koning gecreëerd dat fungeert als een filmset.

Stan Weessies
A Fictional the Hague, 2017

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag

Rond 1900 werden er voor het eerst filmopnames gemaakt. Op een standaard filmspoel kon voor circa 10 tot 15 minuten aan film worden opgeslagen en de films waren vooral bedoeld als vermaak voor arbeiders. Als snel werden de films langer en nam hun populariteit toe. Tegenwoordig is de film niet meer weg te denken als vorm van entertainment. Stan Weesies bekijkt Den Haag door de ogen van een filmregisseur. Welke locaties zouden gebruikt kunnen worden als decor voor een film? Wat zou er op die plekken kunnen gebeuren of wat heeft er misschien al plaatsgevonden? Aan de hand van foto en film construeert Stan fictieve verhalen over Den Haag.

Tijs Struijk
The Notion, 2017

Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten

Skaten is een recente vorm van vermaak en zou Mesdag waarschijnlijk enorm verbazen. Skaters kijken op hun specifieke manier naar de stad. Zij zijn op zoek naar manieren om de architectuur in de omgeving te gebruiken voor kunstjes en stunts. Op zoek naar leuningen, trappen en paaltjes racen de skaters door de stad. Niet iedereen is blij met de skaters. Op sommige plekken worden elementen in de architectuur toegevoegd om te voorkomen dat skaters zich hier gaan vermaken, zoals haken op leuningen op ribbels in de tegels.

DE NIET GESELECTEERDE WERKEN:

Studio DNNK
ILLUMINATE

www.studiodnnk.com

Waar Mesdag een grote voorkeur en liefde voor natuurlijk licht had en met verf dit licht heeft vastgelegd, heeft Studio DNNK een voorkeur en liefde voor kunstlicht en legt met behulp van de mobiele telefoon dit kunstlicht vast. Geïnspireerd door de schetsen van H.W. Mesdag heeft Studio DNNK foto’s van het kunstlicht in Den Haag genomen en deze gebruikt om lichtvoorwerpen te maken, om zo een driedimensionale afbeelding te creëren.

Xiaofeng (Maple) He
THE HAGUE FLOW

maplehohill.wixsite.com/xiaofenghe

Reflecties zijn virtuele beelden, onecht en bedrieglijk. Den Haag als stad, toont ook deze bedrieglijke en onechte kant. Fietsend door de stad vloeit de stad voorbij als een stroom van beelden: reflecties op ramen, schaduwlijnen, de weerkaatsing van gevels in water, scheidingen van binnen en buiten. Deze reflectie van de stad, vloeibaar, strak verbonden, waar werkelijkheid vervaagt en de stad een illusie wordt, is als een beeldenstroom vastgelegd in foto’s.

Aliaksandra Pirazhenka
SPACE IN PEOPLE

Den Haag, ongelooflijk aantrekkelijk, vol met kleine huizen, maar tegelijkertijd allemaal zo massief en majestueus, met hoge plafonds en grote ramen, een oneindig aantal kleine straten die uitkomen in de grote hoofdstraten, woonkamers met open gordijnen en mensen die leven in deze stad. Door de mensen in de stad te observeren en op foto’s en tekeningen vast te leggen wordt de vraag gesteld of men bewust is van de schoonheid en de geschiedenis van Den Haag.

Daphne van der Veer

TWO FACED THE HAGUE

http://daphnevanderveer.wixsite.com/dvdv

Den Haag als de speelse, creatieve stad en als de politieke, serieuze Den Haag. Speelse kleuren, lijnen en vlakken tegenover sterke en stevige lijnen in een strenge schoonheid. Deze twee gezichten van de stad worden weergegeven in een beeldreeks bestaande uit foto's en tekeningen.

Iris Bossen

THE HAGUE, LAYERS IN TIME

http://irisbossen.wixsite.com/portfolio/work

De stad wordt op door iedereen op zijn eigen wijze waargenomen. Deze perceptie komt door tijd, ervaring en geheugen. Deze ervaringen en herinneringen van de stad worden lagen in de tijd. Geheugen is gekoppeld aan het verleden en ervaring aan het heden. Deze perceptie van de tijdlijn van Den Haag, het verleden, heden en de toekomst, is vastgelegd in een verzameling van 24 beelden.